Agency theory approach of the relationship between performance, compensation and value creation in the companies listed on Euronext Lisbon

Armando Jorge Cabeça Serapicos, Joaquim Mendes Leite, Paula Odete Fernandes

Resumen


The aim of the present study was to understand, in Portugal, relationships between the Chief Executive Officer (CEO) and the organizational performance, on the one hand, and relationships between the shareholder value creation and the CEO total compensation, on the other hand. This research is divided into two parts. The first part was examined whether organizational performance based on accounting measures influences organizational performance based on market measures and whether organizational performance based on accounting measures and market measures influences the CEO total compensation. The second part of the study analyses whether organizational performance, based on accounting measures and market measures, and the CEO total compensation influence the shareholder value creation. This research was based on agency theory assumptions in order to build the analysis model. The sample was composed of companies listed on Euronext Lisbon. The data analysis was performed using the structural equation modelling method. The results showed that organizational performance based on accounting measures influences organizational performance based on market measures, the CEO total compensation and the shareholder value creation.

 


Palabras clave


Agency theoryl; organizational performance; CEO compensation and shareholder value creation;

Texto completo:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1693

Métricas de artículo

Cargando métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.

CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de la publicación.

Contaduría y Administración by División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración is licensed under a Creative Commons Reconocimiento- 4.0 Internacional.
Creado a partir de la obra en http://www.cya.unam.mx.

Correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx               

ISSN: 0186-1042 (Print) 2448-8410 (Online)