Measuring familiness in private family firms: A bayesian network model

Griselda Dávila Aragón, Héctor X. Ramírez Pérez, Salvador Rivas Aceves

Resumen


The objective of this analysis was to identify the causality among variables that originate the highest level of familiness in private family firms. The Bayesian Networks (BN) theory was applied to measure the effectiveness of resources and capabilities provided by the family members within a family business to understand causal relations among variables by using probabilistic reasoning throughout a graphic. Re­sults showed that if salary of family members was higher than salary of employees in the same position, if family members shared information among themselves, and if family firms presented family-employee bonds, there was an 83%, 70%, and 79% of probability of having a high level familiness, respectively. The limitation of the study is that any modification in the BN might show different outcomes. These findings expand the knowledge on family business discipline and suggest a path for family business’ leaders to increase familiness. If family firms want to strengthen their competitive advantage, the main variables they should focus, among all the resources and capabilities that represent familiness, are salaries of family members, sharing information, and family-employee bonds.


Palabras clave


Bayesian Network; Private Family Business; Familiness

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1722

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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