A study of food retailing: How does consumer price sensitivity vary across food categories and retailer types in Mexico?

Eduardo R. Díaz, Aarti S. Ivanic, Eduardo Durazo Watanabe

Resumen


The cost of food in Mexico has increased over several decades while modern retailers face intense rivalry. Currently, consumers have several choices for buying food, which prompts retail managers to implement pricing strategies designed to differentiate from competitors and attract more customers. The problem is that several retailers seem to be using the same approach without a clear understanding of consumer price sensitivity, the effect of non-price promotions, and the variations across retail formats. This research will address these issues by analyzing scanner sales data and mystery shopper price reports to calculate price sensitivity across six food categories sold in four retail chains. Results indicate that product demand, in most food categories, is sensitive to price changes at big-box retail competitors and not traditional supermarket retailers. Additionally, results indicate that the six food categories in the study are sensitive to feature advertising. Retail managers can use these findings to help define their value propositions, focus their pricing strategies, and inform their marketing communications strategy.


Palabras clave


Price sensitivity; Retail marketing; Food marketing

Texto completo:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.2182

Métricas de artículo

Cargando métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.

CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de la publicación.

Contaduría y Administración by División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración is licensed under a Creative Commons Reconocimiento- 4.0 Internacional.
Creado a partir de la obra en http://www.cya.unam.mx.

Correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx               

ISSN: 0186-1042 (Print) 2448-8410 (Online)