Factors that promote social media marketing in retail companies

Diana Arango Botero, Alejandro Valencia Arias, Jonathan Bermúdez Hernández, Laura Duque Cano

Resumen


Reaching consumers effectively is one of the main challenges facing businesses, particularly those in retail. The latter is due to advances in information technology and the phenomenon of social media has given rise to new digital and asynchronous tools to increase dialogue between businesses and consumers. This study applied the Confirmatory Factor Analysis and Structural Equations Modeling to analyze data collected from a questionnaire applied to 421 marketing managers in Medellín’s retail sector (Colombia). This study uses the Technology Acceptance Model - TAM to identify the factors that promote the adoption of social media marketing in retail companies. Identifying these factors facilitates the design of strategies to take advantage of this form of marketing to retain current customers and reach potential customers. This study highlights that the usefulness of social networks does not depend on the
perception of how easy or difficult it is to use them as some authors have  pointed out. Furthermore, it allows reaffirming the positive influence of Trust on the Perceived Usefulness construct and Perceived Ease of Use, which promotes the adoption of marketing in Social Media.


Palabras clave


marketing; retail sector; social media; Structural Equations Modelling; Technology Acceptance Model

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2475

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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