The integration of information technology in higher education: a study of faculty’s attitude towards IT adoption in the teaching process

Surej P. John

Resumen


It is a reality that advancement of Information Technology revolutionized the busi­ness practices and strategies of entire industries. The field of higher education is not an exception to this phenomenon. Colleges and universities around the world are investing considerable amount of money to create Information Technology resources that meet their student’s and faculty’s instructional needs. While universities encourage their faculties to adopt the new technologies for their preparation and delivery of classes, various other fac­tors influence the integration or resistance of acceptance of these technologies. Age, highest education earned, teaching experience, computer competency, prior computer experience, availability of technology, Institutional support etc. are examples of these factors. Based on the theoretical support of Roger’s Diffusion Theory, a conceptual model is developed to identify the critical success factors that influence the adoption of Information Technology among faculties of tertiary educational institutions. The model is empirically tested among the faculty members of leading universities in Asian region. 261 full time lecturers partici­pated in this study and the results show that factors such as computer self-efficacy, relative advantage, compatibility and prior computer experience are significantly influencing their perceived ease of use and attitude towards using educational technologies.


Palabras clave


Computer self- efficacy; Computer anxiety; Higher education; Information technology

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2015.08.004

Métricas de artículo

Cargando métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de la publicación.

Contaduría y Administración by División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración is licensed under a Creative Commons Reconocimiento- 4.0 Internacional.
Creado a partir de la obra en http://www.cya.unam.mx.

Correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx               

ISSN: 0186-1042 (Print) 2448-8410 (Online)