Automobile manufacturers, marketing channels and consumer loyalty

Sara García, Lorena Carrete, Pilar Arroyo

Resumen


The aim of this paper is to demonstrate the importance of cooperation between manufacturers of durable goods, specifically cars, and their marketing channels to accomplish strategic goals such as customer retention. A survey was administered to 644 owners of sub-compact cars manufactured by the three lead automakers in Mexico—Nissan, GM and Volkswagen. Based on this data, multi-scales measuring key concepts were validated and a regression analysis applied to test the research hypotheses. Results indicate satisfaction with the car brand and satisfaction with the after-sales services equally contribute to customer loyalty. Meanwhile brand and dealer image directly and indirectly affect loyalty through the mediation of satisfaction. This study adds to the extant literature that recognises the importance of pursuing a joint strategy between manufacturers and retailers to enhance the loyalty of consumers of durable goods. Car manufacturers have an opportunity to increase customer satisfaction and loyalty and consequently their own profitability by being aware of the importance after-sale service has in the intentions of repurchasing the same auto brand.

Palabras clave


marketing channel; after-sales service; satisfaction; loyalty

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.2411

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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