Factors that promote social media marketing in retail companies

Diana Arango-Botero, Alejandro Valencia-Arias, Jonathan Bermúdez-Hernández, Laura Duque Cano

Resumen


One of the primary challenges faced by businesses, and in particular those working in retail, is reaching consumers effectively. This is due to advances in information technology and the phenomenon of social media have given rise to new tools and forms of dialogue between manufacturers and consumers that are of interest to marketing. The methodologies of Confirmatory Factor Analysis and Structural Equations were applied in this study to analyse the data compiled from 421 questionnaires applied to marketing managers working in the retail sector in our city. Although the TAM has been widely used to examine the adoption of Information and Communications Technology, this study uses it as a way to identify the factors that promote the adoption of social media marketing in retail companies, so as to facilitate the design of strategies to take advantage of this form of marketing and thus retain current customers and reach potential customers. Factors such as Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use (both come from TAM) and Trust were identified as fundamental constructs in determining what leads to the behavioural intention to adopt social media marketing.


Palabras clave


marketing; retail sector; social media; Structural Equations Modelling; Technology Acceptance Model

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2475

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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