ISSN: 0186-1042 ISSN-e: 2448-8410
The role of professional culture; Enhancing engagement and organizational performance in islamic social entrepreneurship
PDF (English)

Palabras clave

islamic entrepreneur
organizational performance
social culture
islamic social entrepreneurship

Cómo citar

Daryono, D., Setyawati Gunawan, R., & Setyorini Gunawan, D. (2024). The role of professional culture; Enhancing engagement and organizational performance in islamic social entrepreneurship. Contaduría Y Administración, 70(2), e499. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2025.5029

Resumen

This study investigates the relationship between engagement, professional culture, and organizational performance within the context of Islamic entrepreneurship. It identifies economic, social, value-based, and environmental drivers as critical influences on Islamic entrepreneurs. Purposive sampling was employed to survey 150 leaders from small and medium-sized enterprises (SMEs). Data analysis utilized Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS software. The findings reveal a critical role for professional culture in fostering engagement, which, in turn, significantly impacts organizational performance. As measured by human resource indicators, engagement encompasses factors such as organizational advancement aspirations, willingness to sacrifice for the organization, emotional attachment, and shared interests among employees. Additionally, organizational cultural indicators positively contribute to engagement, including freedom of expression, equitable rewards, collaborative decision-making, and employee autonomy. These results emphasize the importance of cultivating a professional culture that fosters engagement through specific organizational cultural practices. This approach promotes Islamic entrepreneurship and enhances organizational performance. The study's significance lies in its potential to enable businesses to improve product and service quality, adapt to evolving market demands, and gain a deeper understanding of the relationship between professional culture, engagement, and organizational success. By illuminating the connection between professional culture, engagement, and performance, this study equips businesses with a roadmap to enhance employee satisfaction, productivity, and organizational success.

https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2025.5029
PDF (English)

©2018, Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Nacional Autónoma de México. Reservados todos los derechos. La publicación del artículo en versión impres implica la cesión total de los derechos de propiedad (copyright) a Contaduría y Administración. La revista se reserva el derecho para la reproducción total o parcial del trabajo en otros medios impresos, electrónicos o cualquier otra alternativa, pero reconociendo siempre su autoría.

 

Licencia para Contenidos Publicados

Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica de la revista se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional” (CC-by). Usted es libre de copiar, distribuir, transmitir y adaptar el trabajo. Debe atribuir el trabajo de la manera especificada por el autor o licencia Creative Commons. Puede consultar desde aquí la versión informativa de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.

Licencia para Metadatos

Los metadatos de los artículos publicados por Contaduría y Administración son de dominio público, mediante la renuncia de todos los derechos de la editorial a la obra, bajo la ley de derecho de autor en el mundo, incluidos todos los derechos y conexos, en la medida en que lo permita la ley. Usted puede copiar, modificar y distribuir los metadatos, incluso con fines comerciales, todo sin pedir permiso.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.