ISSN: 0186-1042 ISSN-e: 2448-8410
Cultura organizacional e innovación en la orientación al mercado de empresas familiares de Pasto (Colombia)
PDF (Español (España))
PDF

Keywords

cultura organizacional
empresas familiares
innovación
orientación al mercado

How to Cite

Solarte Solarte, C. M., Solarte Solarte, M. L., & Barahona Vinasco, J. F. (2019). Cultura organizacional e innovación en la orientación al mercado de empresas familiares de Pasto (Colombia). Accounting & Management, 65(1), e149. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2019.1725

Abstract

El propósito de la investigación fue medir la cultura organizacional con la Adeterminación de la capacidad  de innovación y reconocimiento del nivel de orientación al mercado que presentan las empresas de familia de la ciudad de San Juan de Pasto (Departamento de Nariño, Colombia).   Se trabajó con una muestra de 234 personas entre gerentes, fundadores y dueños de empresa de familia. Como metodología se acogió un enfoque cuantitativo, método empírico-analítico y el tipo de investigación explicativo.  Así, los resultados evidenciaron que la innovación determina en mayor medida a la orientación al mercado que la cultura organizacional de la empresa; la orientación al mercado es la variable que más causalidad presenta sobre la variable innovación.  Una conclusión relevante fue que a medida que la empresa incluye en su producción algún tipo de innovación, la orientación al mercado crece en una magnitud en específico, es decir, las dos variables están estrechamente relacionadas y mantienen una correlación positiva.

https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2019.1725
PDF (Español (España))
PDF

© 2018, Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Nacional Autónoma de México. All rights reserved. Publication of the article implies full assignment of property rights (copyright) in Journal of Contaduría y Administración. The publication mreserves the right to total or partial reproduction of the work in other print, electronic or any other alternative means, but always recognizing its responsibility.

 

License for Published Content

Unless otherwise stated, all contents of the electronic edition of the journal are distributed under a license and distribution "Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International" (CC-by). You can see from here the version of the license information. This circumstance must be expressly stated in this way when necessary.

Metadata License

The metadata of papers published by Contaduría y Administración are in the public domain, through the publisher's waiver of all rights to the work under copyright law worldwide, including all rights and related rights, to the extent permitted by law. You may copy, modify, and distribute the metadata, even for commercial purposes, without requesting permission.

Downloads

Download data is not yet available.